El tudnál kormányozni egy iskolahajót?

Tags: , , ,

Categories: Iskolahajók,Ismeretterjesztés

Egy hagyományos vitorlázatú nagyhajó fedélzetén számtalan különleges feladat van, mind közül azonban talán a legizgalmasabb a kormányzás: egy ember néhány mozdulattal alapjaiban határozza meg a hajó haladását. Ezt te is átélheted, hiszen bármelyik iskolahajón (megfelelő felkészülés után és felügyelet melllett) adott a lehetőség, hogy bárki kipróbálja magát ebben a nem mindennapi szerepben. Lássuk a kormányzás alapjait!

Szerző: Dallos Ádám

Minden vízi járművön alapvető fontosságú, hogy módosítani lehessen a mozgás irányát. Ez egy csónak esetében a legegyszerűbb, abba az irányba fog fordulni, amelyiken kevésbé (vagy egy evező esetén egyáltalán nem) evezel. És mi történik, ha az egyik oldalon bedugod az evezőt a vízbe, miközben mozog a csónak? Azon az oldalon elkezd “lassulni”, ezért fordulni is.

Ugyanezen az elven működik a kormányzás kis és nagy hajókon is, csak ott evező helyett a hajó leghátsó részén, a víz alatt elhelyezkedő kormánylapát tölti be ezt a szerepet. Ha a kormánylapát kitér balra, fékezi a hajót azon az oldalon, így az balra fog fordulni (hasonlóan ahhoz, amikor szánkózás közben kirakod a lábad az egyik oldalra). Minél jobban ki van fordítva a kormánylapát az adott irányba, annál gyorsabb lesz a fordulás mértéke (bár klasszikus nagyvitorlások esetében ez a folyamat még mindig aránylag lassú). Azáltal, hogy a kormánylapát hátul van, a szerepét felfoghatod úgy is, mintha az jobbra vagy balra tolná a hajó hátsó részét, így igazítva az orrát a kívánt irányba (ellentétben egy autóval, aminek az eleje fordul).

europa hull after 2006 refit cropped

 

És mivel mozgatjuk a kívánt irányba a kormánylapátot? Régi korok hajóin és mai párszemélyes vitorlásokon (pl. a balatoni hajók nagy részén) a kormánylapát előrefelé nyúló meghosszabbítása a kormányrúd, kialakításából adódóan ezt ha balra toljuk, jobbra téríti ki a kormánylapátot és jobbra is fordítja a hajót. Nagyobb hajókon ezt a feladatot a kormánykerék látja el (ez már ismerősebb lehet a filmekből), ez az autó kormányához hasonlóan működik: ha balra tekered, a hajó is balra fordul, azonban éles forduláshoz, a teljes kormányhatás eléréséhez akár több fordulatnyit is kell rajta tekerni. Minél gyorsabban mozog a hajó és minél inkább ki van térítve, a kormánylapát annál erősebben vissza akar térni középre, emiatt a kormánykereket kitérített állapotban kell tartani a fordulás ideje alatt – ehhez igen komoly erő kellhet!

946291_607877245899373_688623348_n_1

 

Na de mennyire kell a kormányt kitekerni és meddig kell várni, hogy a hajó forduljon? Ezt mindig ki kell próbálni, amikor átveszed a kormányt, mivel nagyban függ az aktuális széltől, áramlástól és egyéb körülményektől. Ami egyik nap elég volt a megfelelő mértékű forduláshoz, az másnap kevés vagy sok lehet.

 

Jet Sluik.-right_0

 

 

Kipróbálnád, mliyen érzés a kormánynál állni és irányítani a hajót? Jelentkezz itt: EU Exchange 2018 – Nemzetközi diákcsere program

Author: S.A.L.T.