Magyar fiatalok az Alexander Humboldt II fedélzetén, Tall Ships Race 2012

Nem kell, hogy érts a hajózáshoz, nem szükséges, hogy legyen hajós előéleted. A hajókon már 15-16 éves kortól fogadják a résztvevőket. 25 éves kor alatt számíthatsz kedvezményekre és ösztöndíjakra is. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az idősebbek ki lennének zárva ebből az élményből: mindenkit szívesen látnak a hajók fedélzetén, aki szívében fiatal, vállalja a kihívást és egészsége megengedi. Sok 60–70 éves tagja is van a hajók legénységének, akik már többször átélték a feledhetetlen élményt, és a tenger hívó szava vissza-vissza csábítja őket. Fiatalok tízezrei tanultak felelősséget vállalni önmagukért, a döntéseikért és a csapatuk tagjaiért, valamint szereztek önbizalmat, miközben egy lelkes nemzetközi csapatban együtt dolgoztak egymásért és a hajóért, mely a néha barátságos, néha viharos és sokszor kiszámíthatatlan tengeren haladt célja felé.

Mielőtt döntenél, hogy belekóstolj a tengerészéletbe, nézd meg a Standing Tall kilencperces videóját (egyelőre angol nyelven, de reméljük, majd elkészül a magyar változat is…).

A hajókat – akár az impozáns nagyvitorlásokat, akár a flotta kisebb hajóit – nemzeti iskolahajó szövetségek, alapítványok, egyetemek vagy jótékony célú szervezetek működtetik. A tavasztól őszig hajók napi, hétvégi vagy akár hosszabb utakat tesznek nemzetközi legénységgel, vannak azonban olyan hajók is, amelyek a téli hónapokat sem töltik tétlenül. Trópusi vagy szubtrópusi területeken hajóznak (a Kanári-szigeteken vagy a Karib-tengeren), így akár hosszabb óceáni utakat is tehetsz velük, amikor hazatérnek az iskolahajók nyári versenyére (Tall Ships Races). Sok fiatal ezeken a versenyeken szerzi élete első tengeri élményeit, ugyanis a versenyek alapszabálya, hogy a legénység legalább fele a 15-25 éves korosztályból kerüljön ki! Sokan közülük soha nem léptek korábban tengeri vitorlás fedélzetére, de ez nem is követelmény!

Bark EuropaAz első lépés a hajók felé igazán egyszerű! Nem kell mást tenned, tanulmányozd át alaposan a többi oldalunkat is, hogy részletesebb képet kapj az iskolahajókról, a sail trainingről és a versenyekről, illetve az induló hajókról. A 15-25 év közötti korosztály számára rendszeresen kínálunk ösztöndíj-lehetőségeket, és a hajók is előszeretettel adnak kedvezményeket.

A Támogatások oldalon látható űrlapon érdeklődhetsz. Részletes információt küldünk a jelentkezés lépéseiről, és  elküldjük az aktuális ösztöndíj jelentkezési lapját. Töltsd ki angolul és küld vissza nekünk az info@salt.org.hu címre. Ne feledd elolvasni a jelentkezési feltételeket sem!

Költségek

A hajók részvételi díjai hajónként és programonként változóak. Az árakról a partner iskolahajók oldalain tájékozódhatsz. Ne feledd azonban, hogy a feltüntetett díjak csak a hajón való részvétel, szállás és étkezés költségeit fedezik. Az utazásod a behajózó kikötőbe, és a kihajózó kikötőből haza, esetleg a hajóra lépés előtt vagy a kihajózás után a parti szállásod külön költséget jelent. Az utazásodat vagy magad szervezed meg, vagy igénybe veszed a partner utazási irodánk szolgáltatását, amely mindenben a segítségedre lesz.

 

Tall Ships Handbook – General information to trainees

Olvasd el a trainee-knek szóló angol nyelvű általános ismertetőnket, mely tájékoztatást nyújt a hajón zajló életről, a biztonsági rendszabályokról és arról, hogyan hajóznak a keresztvitorlázatú hajók. Megismerheted a klasszikus vitorlázat típusokat és a kiadvány végén találsz egy angol-magyar hajózási szótárt is, amiből utazás előtt előre felkészülhetsz! A kiadványt a befizetett traineek nyomtatott vagy PDF formában megkapják.

ISSUE kiadvány – nem letölthető. (Ha nem jelenik meg azonnal, frissítsd az oldalt!)

Napi program a hajón

Az átlagos napi rutinprogram* a következő:

07:00 | ébresztő

07:00 – 07:30 | felkészülés

07:30 – 07:55 | reggeli

08:00 | eligazítás

09:00 – 13:00 | sail training program

13:30 | ebéd

15:00 – 18:00 | sail training program

18:30 | vacsora

19:00 – 23:00 | kötetlen szabadidő

A résztvevők (trainee) a legénység tagjai, azaz a hajó állandó profi személyzete irányításával és velük együtt végzik a napi feladatokat. A trainee-k részt vesznek az őrségekben, melyek 4 óránként váltják egymást (4 óra szolgálat, 8 óra pihenő, napi két periódusban – azaz éjjel-nappal).

Naponta 3-4 étkezés, ingyenes frissítők (tea, kávé, víz). A hajók bárjában egyéb italok vásárolhatók.

Az őrszolgálatos és nappali személyzet részt vesz a fedélzeti munkában (vitorlakezelés, takarítás, karbantartás) és az árbocmunkában (ez önkéntes). A gépházi szolgálatot az állandó legénység látja el.

Bark EuropaMielőtt a hajó elhagyja a kikötőt, a legénység kiképzést kap:

  • a hajó fedélzetén érvényes szabályokról,
  • a hajó helyiségeinek és a szállásoknak használatáról,- a napi programról,
  • a vitorla- és kötélkezelésről,
  • a mentőeszközök helyéről és használatáról,
  • a vészhelyzetben követendő feladatokról.

Az út során megtanulod a vitorlák és kötelek neveit (angolul), és azt, hogyan kezeled őket. Ez nem ördöngősség, jóllehet első látásra átláthatatlannak tűnik a kötélerdő – előtted azonban már sokezer traineemegtanulta ezt. Hogy segítsünk neked, előre kapsz egy kis könyvecskét, amiben rajzok is segítenek abban, hogy némiképp felkészülten lépj a fedélzetre.

* A nappalos legénységnek, az őrségbe beosztott legénység napirendje az őrségbeosztás szerint alalkul; a program hajóról hajóra változhat.