Műszaki adatok

  • Vitorlázat: négyárbocos bark
  • Anyakikötő: Kallingrad
  • Lobogó: orosz
  • Építés éve: 1926
  • Felújítva: 1968-72
  • Teljes hossz: 114,50 m
  • Vízvonalhossz: 104,30 m
  • Szélesség: 14,05 m
  • Merülés: 7,2 m
  • Vitorlafelület: 3553 m2
  • Vízkiszorítás: 6400 t
  • Árboc magasság: 56 m
  • Főgép teljesítmény: 2×1000 LE
  • Állandó legénység: 70 fő
  • Vendég legénység: 164 fő

Kruzenshtern © STI

Kruzenshtern © STI

A Kruzenshtern a világ második legnagyobb vitorlás hajója a másik orosz hajó, a Sedov után. Eredetileg Padua néven Németországban építették az 1920-as években a “Flying P Line” számára, melynek az összes hajójának neve P-vel kezdődött. Ma már csak az ex-Padua vitorlázik. A Pamir elsüllyedt egy hurrikánban az Azori-szigeteknél, a Peking múzeumhajóként áll New Yorkban, a Pommern szintén múzeumhajó a finnországi Mariehamn-ban, a Passat-ot pedig a németországi Travemündében ifjúsági táborként használják, de már nem hajózik.

1946-ban a Szovjetúnió háborús jóvátételként kapta meg a Padua-t, s átnevezték Kruzensthernre a híres orosz navigátor és hidrográfus után. Könnyen felismerhető jellegzetes fekete-fehér oldaláról; a festett ágyúnyílások közös jellemzője volt a Kelettel kereskedő hajóknak, hogy hadihajóra emlékeztető külsejükkel elriasszák a kalózokat.