A Tall Ships versenyek története

James Onedin történetére, a BBC TV-sorozatára sokan emlékeznek. A ravasz hajótulajdonos és családjának életén keresztül a tengeri vitorlás hajózás aranykorának vége elevenedett meg, amikor már körvonalazódni kezdett, hogy a gőzhajók kiszorítják a vitorlásokat a tengerekről. A vitorlások ennek ellenére még hosszú évtizedekig járták a hagyományos útvonalakat, egészen 1957-ig. Az utolsó még működő vitorlások, a híres német Flying P-Liner hajói (mind az 5 hajó neve “P”-vel kezdődött) ekkor fejezték be pályafutásukat. A Pamir 1957 szeptemberében elsüllyedt az Azori-szigeteknél a Carrie hurrikánban. Pár héttel később testvérhajóját, a Passat-ot pedig leszerelték. Ma múzeumhajó, ahogy másik két testvérhajója is: a Pommern Finnországban, a Peking New Yorkban.

A Pamir tragédiájával azonban nem áldozott le a nagyvitorlások napja. A hajdan büszke P-flottából a Padua üzemképes maradt, s Kruzenshtern néven orosz lobogó alatt még ma is iskolahajóként járja a tengereket. Ez a világ második legnagyobb vitorlása (a szintén orosz Sedov után), amelyet 1946-ban a Szovjetunió háborús jóvátételként kapott meg, s átnevezték Kruzensthernre a híres orosz navigátor és hidrográfus után. Könnyen felismerhető jellegzetes fekete-fehér oldaláról; a festett ágyúnyílások közös jellemzője volt a Kelettel kereskedő hajóknak, hogy hadihajóra emlékeztető külsejükkel elriasszák a kalózokat.

A Pamir még járta az Atlanti-óceánt, amikor Bernard Morgan nyugalmazott londoni ügyvéd versenyre invitálta a még létező iskolahajókat. A verseny – az első Tall Ship Race – húsz benevező hajója 1956 júliusában a dél-angliai Torbay-ből Lisszabonba tartott azzal a céllal, hogy utolsó búcsút mondjon a vitorlás hajók letűnt korszakának. Az egyszerinek szánt esemény azonban éppen ezzel ellentétes hatást váltott ki. Roppant nagy volt az érdeklődés a hajók és a verseny iránt: a vitorlás korszak fenséges hajói új életre keltek! Ebből nőtte ki magát az iskolahajók nyári versenye a Tall Ships Race és kisebb testvére az őszi/tavaszi Tall Ships Regatta. Az idei Tall Ships Race-en több mint 100 hajó vesz részt. Összesen 7000 főnyi, főleg fiatalokból álló vendéglegénységük 31 országból érkezik. Magyarországot 9 fiatal képviseli. A négynapos kikötői fesztiválokon kikötőnként legalább egymillió látogató élvezi a színes programokat: a legénységek parádés felvonulását a város utcáin, a napközbeni és az esti kulturális és zenei előadásokat, a hajók felvonulását, de legfőképpen azt, hogy nem csak a partról, de belülről is megnézhetik a nagyvitorlásokat!

KRUZENSHTERN 

Kruzenshtern


Mediterranean Tall Ships Regatta 2013

A Tall Ships versenyek történetében első ízben indul magyar lobogó alatt hajó. A szeptember 21-én Barcelonából induló Lycamobile Mediterranean Tall Ships Regattán a S.A.L.T. Hungary iskolahajója, a „Femme Fatale” képviseli Magyarországot. A Beneteau First 47.7 vitorlás jó eséllyel indul a D-osztályban, a hasonló modern vitorlázatú kisebb hajók között, ugyanis a hajó magasított árboccal, hosszú tőkesúllyal (2,85 m merülés) és versenyvitorlával van felszerelve. A Femme Fatale tengerész YachtMaster kapitánya 6 fős legénységgel versenyez, melyben daganatos betegségből gyógyuló fiatalok is helyet kapnak. A „Sail Training a Rák Ellen” elnevezésű programunkban szakaszonként 1-1 fiatal részesül nemzetközi ösztöndíjban, ráadásul utazási támogatást is biztosítunk nekik. A részvételhez nem szükséges hajós tudás vagy előélet!

A Regatta 2013. szeptember 21-én indul a négynapos barcelonai kikötői fesztivállal (Fiesta de la Mercè 2013). A barcelonai kikötőben kb. két tucat klasszikus vitorlázatú iskolahajó, és ugyanannyi modern vitorlázatú hajó és jacht gyűlik össze, hogy a két versenyszakaszon összemérjék gyorsaságukat. Az első, kb. 200 mérföldes szakaszra szeptember 24-én rajtolnak el, hogy 27-én a touloni kikötőben újra összegyűljenek. A touloni események (Tolulon Voiles de Légende) után újabb 200 mérföldes verseny következik. Az utolsó négynapos fesztiválra (Festa della Marineria) az Ligur-tenger partján fekvő kikötővárosban, La Speziában kerül sor.

Tolulon Voiles de Légende

A kikötői fesztiválok során a városi rakpartok mentén felsorakozó iskolahajókat a nagyközönség is megtekintheti. Az idei eseményeken többek között két 100 méter feletti orosz iskolahajó is indul, a Kruzenshtern és a Mir. A fesztiválokon a hajók állandó és vendég legénysége sport- és kulturális eseményeken vesz részt, a Legénységek Parádéja (Crew Parade) során a város utcáin felvonulva bemutatkozik, és a díjátadáson gratulál a győztes hajók legénységének. Az estéket színpadi előadások és koncertek színesítik. Az utolsó este a város parádés tűzijátékkal búcsúzik a hajóktól, míg a hajók másnap a kikötő előtti felvonuláson (Sail Parade) búcsúznak a várostól.

A Femme Fatale 2013. szeptember első napjaiban mérföldgyűjtő legénységgel indul a horvátországi Skradinból, hogy két hét alatt – a Messzinai-szoros, a Lipari-szigetek és  Bonifacio érintésével – Barcelonába vitorlázzon. A hajóra itt száll be a verseny első szakaszára nevező legénység. A hajó a Regatta végeztével La Speziából új legénységgel Máltára hajózik. Az útvonal: La Spezia – Elba – Isola del Giglio – Stromboli vagy Capri – Messzinai-szoros – Taormina – Málta. A legénység döntésétől függ, hogy a Stromboli vulkánt vagy Caprit látogatjuk-e meg, amennyiben az időjárás és a vulkán engedi, hogy a felkapaszkodjunk a vulkán 930 méter magas kráterének peremére, hogy onnan, közvetlen közelről pillanthassunk bele a pokol torkába…


 

A magyar iskolahajó, a Femme Fatale részt vesz a Mediterranean Tall Ships Regatta 2013 eseményein

 

 

Author: S.A.L.T.