Tippek árbocmászáshoz

Tags: , , ,

Categories: Iskolahajók,Tréningek

Hogyan kerüld el a szédülést a magasban?

Bármelyik iskolahajón is töltesz el hosszabb-rövidebb időt, életreszóló élményben és óriási kihívásban lesz részed, ami során a komfortzónádból kilépve rengeteget fejlődhetsz és tanulhatsz. Erre az egyik legjobb alkalom az akár 30-40 méteres árbocok megmászása.

 

Szerző: Dallos Ádám

A hagyományos vitorlázatú nagyvitorlásokon a napi feladatok között szerepel a vitorlák kiengedése, behúzása és beállítása, valamint a kötélzet ellenőrzése, ezek mind kizárólag a magasban elvégezhető tevékenységek. A legtöbb gyakornok szívesen vesz részt ezekben, az önként jelentkezők természetesen alapos oktatást és minden szükséges biztonsági felszerelést megkapnak, mielőtt nekiállhatnának. Bár az első árbocmászáskor mindenki izgul, vagy akár szédül is, néhány módszerrel ezek a félelmek legyőzhetők.

A nagy magasságban előforduló szédülés vagy enyhe félelem teljesen normális emberi reakció, de azok, akiknek tériszonya van, ledermedhetnek már a gondolatától is annak, hogy felkapaszkodjanak a nagyhajók fedélzet fölötti munkaállásaira. Hozzávetőlegesen minden huszadik embernek van tériszonya, ennek tünetei lehetnek émelygés, hányinger, szédülés, erős szorongás vagy akár indokolatlan rettegés.

Ahhoz, hogy a sail training-ed során minél többrétű és változatosabb élményben legyen részed, megosztjuk veled a www.sailonboard.com blogján megjelent öt módszert a tériszony legyőzésére.

Climbing a very tall Ship Mast – YouTube

Fokozatosan szoktasd magad hozzá a magassághoz

Bár van, akinek segít, ha egyből a mélyvízbe veti magát (átvitt értelemben – tengeri hajókról beszélünk!), nem feltétlenül javasoljuk, hogy te is egyből a legmagasabb árboc tetejét vedd célba. Inkább több nap alatt, kisebb mennyiségekben adagolva szoktasd magad az ismeretlen élményhez, így lépésről lépésre győzheted le a tériszonyodat.

Kerüld a koffeint

Természetes élénkítőszerként a koffein megemeli a pulzusodat, emiatt is tud nagy segítség lenni egy csésze kávé a kora reggeli őrszolgálatokban. Viszont amikor amúgyis erősebben ver a szíved, ha csak felnézel egy árbocra, jobb, ha a kávét a lemászás utánra tartogatod.

top-tips-for-vertigo-coffee

Nyugtasd magad a tényekkel

Minden fóbia közös pontja az irracionális, a valóság által elvárhatóhoz képest túlzott mértékű félelem. Nézz szembe a tényekkel! Évszázadok óta több ezren, több millióan másztak már fel előtted a vitorlások árbocaira és értek le épségben, miért épp neked ne menne? Lehet, hogy már az is segít, ha beszélgetsz erről a hajód állandó legénységének tagjaival, akik szintén számtalan mászáson vannak túl, így a saját önbizalmukat te is átveheted.

Lazíts, vagy használj relaxációs technikákat a mászás előtt

A jóga, meditáció és más relaxációs módszerek segítenek a testnek és az agynak megnyugodni, ellazulni. Akár már a legegyszerűbb gyakorlat, néhány mély légzés is elég lehet ahhoz, hogy kevésbé izgulj, de pár kezdő jógaóra is jó ötlet lehet a magasságtól való félelmed legyőzésében. Az egyik legalapvetőbb dolog, amit ezekből elsajátíthatsz, hogy az érzelmeinkre milyen nagy hatással van a légzésünk vagy a pulzusunk – ha ezeket megtanulod jobban kontrollálni, már félig nyert ügyed van!

árbocmászás

Kérj professzionális segítséget

Ha már biztosan megvan a sail training-ed időpontja, és úgy érzed, szükséged van rá, hasznos lehet szakember, pl. a háziorvosod segítségét kérni, aki egy pontos diagnózissal személyre szabott megoldást javasolhat neked.

Te is izgultál az első mászásodkor? Mi segített abban, hogy később már magabiztosan kapaszkodj fel korábban nem látott magasságokba? Oszt meg velünk és másokkal a saját módszereidet a tériszony legyőzéséhez!

“Először nagyon izgultam… de a második hét végére olyan mindennapos és egyszerű volt az árboc csúcsára felmászni, mint a zoknimat felhúzni” (Horváth Gergely, 2012 trainee)

 

Author: S.A.L.T.